Live chat als een online helpende hand
Sinds het internet een enorme opkomst heeft gemaakt, is het soms moeilijk bij te houden wat je er allemaal op kunt doen. Je kunt nu alles kopen, bestellen en laten aansluiten met een klik op de muis. Heel handig! Maar voor de wat ouderen onder ons, of de minder ervaren techneuten, kan het soms nog best ingewikkeld zijn. iDeal, wat is dat? Achteraf betaling? Wat moet ik dan invullen? Heh?! Gelukkig heb de meeste professionele sites nu live chat. Dit is een uitkomst, want met een live chat popt er gewoon een chatvenster ‘up’ met een echt persoon aan de andere kant, die jou helpt bij je vragen en je begeleid met je doel.
Mijn prettige ervaring
Laatst moet ik zelf bepaalde documenten ‘uploaden’ bij mijn zorgverzekering. Via de post doen ze dat niet meer. Dus ik scande de documenten, sloeg ze op op mijn computer, ging naar de site van de zorgverzekeraar….en kwam er niet uit. De letters waren zo klein, ik zag niet waar ik naartoe moest, ik stond op het punt om alles dicht te gooien en te gaan mokken op de bank. Maar toen schoot er een klein venstertje omhoog; een ‘pop up’ live chat. Live betekent natuurlijk dat je op dit moment echt met iemand praat. ‘Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?’ Ik typte mijn probleem in, en kreeg binnen een minuut heldere instructies terug. Klik hierop, klik daar op, door naar ‘uploaden’ en dan verzenden.
Live chat maakt een verschil
Binnen vijf minuten was het me allemaal gelukt. Het was zo veel sneller dan documenten opsturen via de post, plus nu had ik zelf de documenten thuis. Anders had ik mijn eigen documenten moeten kopiëren of opsturen, en duurde het zeker een week voordat ik een antwoord kreeg dat ze waren ontvangen. Als je dat antwoord als krijgt op de mail, waarom dan niet alles via het internet doen? Hetzelfde gebeurde toen ik online ging shoppen in een webwinkel. ‘Dag, kan ik u helpen met iets zoeken?’ Via deze live chat vertelde ik waar ik naar op zoek was, en ik had een erg gezellig gesprek met deze persoon achter de live chat. Dankzij een live chat voel ik me persoonlijk gesteund, geholpen, en het zorgt ervoor dat ik door kan. Of dat nou met documenten uploaden is, of met online shoppen. Het is een heel fijn, behulpzaam middel om direct met je klanten in contact te blijven.